tiistai 27. toukokuuta 2014

Aku Hirviniemen haastattelu



 Saimme lukion äidinkielen mediakurssissa tehtäväksi haastatella jotain henkilöä joka liittyy jollain tavalla kouluumme Riihimäen lukioon. Minä ja parini Ella haastattelimme näyttelijä Aku Hirviniemeä, sillä hän on opiskellut Riihimäen lukiossa. Ja tässä kyseinen haastattelu:


-Koska valmistuit lukiosta? – Minähän valmistuin 2002. Voiko se pitää paikkansa? Mä oon -83 syntynyt. Alotin teatterikoulun samana vuonna kun valmistuin lukiosta.


-Mitä aineita kirjoitit ylioppilas kirjoituksissa ja miten? – Yhen L:n kirjotin äidinkielestä. Sitten mä kirjotin realista E:n tai M:n, tätä en muista. Ruotsista kirjotin E:n. Kirjotin myös englannin ja saksan, joista molemmista C:n. Että keskiverto M:n paperit.


-Lempi aineet/ inhokit? Äidinkieli oli ehdottomasti mun lempiaine, innostuin siitä vasta yläasteella ainekirjoittamisen muodossa. Ei mulla ollut mitään sellaisia aineita joita olisin täysin vihannut, mutta liikunnasta en ole koskaan pitänyt kouluaineena. Biologia oli jossain vaiheessa aika vaikeeta sitten kun alettiin menemään johonkin soluhommiin, en nyt sanoisi sitäkään inhokkiaineeksi, se vaati vain enemmän keskittymistä.


-Lempi opettaja? Löfbergin Erkki, koska hän antoi rakentavaa kritiikkiä ja motivoi kirjoittamaan paremmin, toinen opettaja josta pidin oli Keräsen Ritva, pääasiassa opetti uskontoa, mutta taisi opettaa myös filosofiaa ja psykologiaa hänellä oli aina hirveän hauskoja tarinoita.


-Tanssitko vanhojen tanssit? Tanssin.


- Mitä pidit kouluruoasta? Ei mulla siitä hirveesti valittamista ole, se on ollu sellasta perus settiä. Hyvin olen hengissä vaikka olen syönyt sitä!


-Mikä olit penkkareissa? Olin vain joku popliini takkinen, en jaksanut kauheesti panostaa, oli mulla joku kikkara peruukkikin päässä.


-Mitä kaipaat lukioajoilta: Oikeesti kaipaan säännöllisyyttä, sellaista: ”mene sinne ja istu alas”.


-Mitä et kaipaa ollenkaan lukioajoilta: Toisaalta samoja asioita mitä kaipaankin.


-Miksi valitsit juuri riihimäen lukion? Koska mä asun Riihimäellä.


-Tiesitkö jo yläasteella kun hait Riihimäen lukioon, että sinusta tulee näyttelijä?: Joo, kyllä mä varmaan koska harrastin teatteria jo silloin. Kyllä mä sen jo lukiossa viimeistään tiesin.


-Mikä on paras muistosi lukiosta?: Eihän tohon nyt voi vastata mitään! Kyllähän se sillä tavalla oli ikimuistoista aikaa, sellaisia pieniä välähdyksiä, ei ole mitään yksittäistä parasta muistoa. Sain pitää jostain syystä lakkiaisissa sen puheen niin tein siitä vähän humoristisemman.


-Onko antaa jotain neuvoja tämän hetken lukiolaisille?: Nauttikaa kun vielä voitte ja hetken aikaa olette turvassa.




Kuva: Riina Väänänen
     

2 kommenttia:

  1. Todella mielenkiintoinen ja laaja juttu! :) Kiva kun on saatu Riksun oma "julkkis" taas esille. Lisäksi on hauska kuulla vanhojen lukiolaisten tarinoita koulun käynnistä. Uteliaisuudesta aina kiinnostaa miten kirjoitukset muilla on mennyt, joten nyt ne olivat esillä :D

    VastaaPoista
  2. Oikein mielenkiintoinen haastattelu! :)

    VastaaPoista